Celý život v paneláku a odrazu...

Factum non Fabula

Dátum pridania: 9.5.2014

Možno patríte do skupiny tisícok ľudí, ktorí prežili svoje detstvo v paneláku. Neskôr ste v ňom prežili aj časť dospelosti, naširoko sa usmiali po prerobení bytového jadra, namontovaní plastových okien a odfúkli ste si po generačnej výmene nábytku. Poznáte milú tetu Hrabličkovú z prvého poschodia aj suseda Kováčika, ktorý vždy fajčí vo výťahu. Podľa intervalov splachovania na záchodoch o 1-2 poschodia nad vami si môžete nastavovať na hodinkách presný čas. Minulé leto sa susedovi nad vami pokazila práčka a vy ste museli maľovať pol bytu. Na život v panelákovej komunite ste si zvykli, ale...

Ale príde x-tá situácia, kedy si poviete Odchádzam! Môže to byť čokoľvek - sobáš, dieťa, problémoví susedia alebo aj obyčajná túžba postaviť si rodinný domček či vylepšiť si štandard bývania. Máte slušnú prácu, perspektívu a toto rozhodnutie vo vás dozrelo. Je rozhodnuté - sťahujete sa do nového bytového domu.

No nie tak rýchlo. Kúpa bytu v novostavbe (rozšírme okruh na najviac 10-ročné budovy) neznamená vždy sťahovanie sa do lepšieho. Napríklad toto sú parkovacie priestory tzv. luxusného kondomínia Reniassance odfotené po 5 rokoch od kolaudácie.




Aby ste predišli takýmto hrôzam, ktoré vznikajú často tesne po ukončení záruky, dovolíme si poradiť vám. Nie s výberom konkrétnej novostavby, ale tak všeobecne, ľudsky. Ku kúpe bytu v novostavbe je totiž vhodné pristupovať inak ako k sobotnému nákupu v potravinách. Je to transakcia, ktorú zrealizujete možno 2-3x za celý život. Ak zistíte, že saláma, ktorú ste si kúpili v mäsiarstve, vám nechutí, nabudúce si kúpite inú. Ale kúpa bytu je investícia tej najdlhodobejšej spotreby, a preto treba starostlivo posúdiť oveľa viac parametrov ako pri tej saláme. Nie je dobré mať tento proces na saláme ;-)

Pomerne často sa stretávame s vami - deťmi, ktoré vyrástli v panelákoch. Dnes ste povedzme tridsiatnici a ako sme v úvode napísali, chcete to zmeniť. Väčšinou ste ľudia tolerantní, zvyknutí na „panelákovský“ štandard. Ste výborná potrava pre realitných maklérov - vedia, že vám stačí predostrieť 2-3 benefity oproti vášmu doterajšiemu štandardu a každá ponuka sa vám odrazu začne javiť výborná, oveľa lepšia ako to, v čom zatiaľ bývate. Je to veľmi tvrdá psychologická hra, v ktorej málokedy uspejete, respektíve málokedy vyťažíte viac ako ¾ z toho, čo by ste mohli. Nie je to pri dnešných cenách bytov škoda?

Mnohé novostavby ponúkajú parkovanie v podzemí a komfortný prístup od auta suchou nohou až do bytu. Tomu panelák nemôže konkurovať. Estetika spoločných priestorov, úhľadný vstup a kamerový systém - opäť niečo na čo ste neboli zvyknutí. Splachovanie záchodov - odrazu susedov nepočujete (žiaľ, sú aj výnimky) a spoza záchodovej misy nepozerajú na vás obrovské dvierka, ale iba decentný rozmer 30 x 30 cm (ak vôbec). V kúpeľni funguje ventilácia - takže už žiadne nechcené parné kúpele. Žiadne PVC na podlahe (ktoré familiárne voláte lino), rovné steny a bezpečná elektroinštalácia. Panelák ničomu z toho nedokáže konkurovať. A predajca o tom veľmi dobre vie. Keďže ste doteraz bývali - nazvime to - skromne, zatlačí na vás emóciou. A pokiaľ má kúpeľňa vlastné okno, prípadne rozmery 2,5 x 4 metre, v duchu ticho jasáte. Predajca zdôrazňuje ideálnu geometriu obývačky a vy už viete, kde bude stáť vianočný stromček...


Keby to bolo také ideálne, realitní makléri by nemali zlú povesť, noví majitelia bytov by si nemenili správcov pri najbližšej možnej príležitosti, väčšinu susedov by ste poznali, a predovšetkým by nebola evidentná selektívna náročnosť spotrebiteľa, čiže vás.

Vysvetlíme si teraz tú selektívnu náročnosť. Jednou z našich služieb sú stavebno-technické posúdenia bytov a domov, ktoré si plánujú ľudia kúpiť. Nevieme, čím to je, ale mnohokrát máme šťastie na novostavby, ktoré boli postavené ľuďmi, ktorí svoju prácu radi nemali. Pozorujeme pritom selektívnu náročnosť spotrebiteľa. Pri kupovaní bytu napríklad za 200.000 € je mu ponúkaný priestor so špinavými oknami, akustickými mostmi, krivými podlahami, opačným spádovaním kanalizácie z kuchynského drezu, nesprávne nainštalovanou sanitou a inými benefitmi. Predstavme si, že si ten istý človek pôjde za 200.000 € kúpiť luxusné fáro a v showroome ho bude čakať autíčko s poškriabanými zrkadlami a vyosenou geometriou podvozka, pričom mu predajca bude tvrdiť „to je štandard“. Áno, tušíte dobre - to auto by si rozhodne neprebral, pri byte obyčajne kapituluje.


Tento fenomén má dve hlavné príčiny
a) zdeptané obyvateľstvo z obdobia boomu, kedy sa nehľadelo na kvalitu diela a nedostatky boli zahrnuté pod „štandard“ (čo platí mimochodom aj teraz),
b) subjektívne vnímanie priestoru silne ovplyvnené prežitými rokmi v panelákoch (to je tá tolerancia).

Je zaujímavé, že tento fenomén predstavuje spotrebiteľský paradox. Pri investovaní do menej nákladných položiek (pečivo, oblečenie, dovolenka cez cestovnú kanceláriu, ...) sa dokážu mnohí spotrebitelia galakticky rozčúliť a vyžadujú nekompromisnú kvalitu. Logika predpokladá, že pri extrémne nákladných investíciách by mala byť náročnosť spotrebiteľa ešte vyššia. Pri investovaní do diamantov by táto logika mohla platiť, no pri slovenských novostavbách rozhodne neplatí. A reč je iba o dodržiavaní základných požiadaviek technických noriem a legislatívy, nie o zlatých zrkadlách a zábradliach z platiny.

Aj keď ste silno ovplyvnení panelákovským „štandardom“, nebuďte pri kupovaní bytu v novostavbe tolerantní voči nekvalitným materiálom alebo slabému remeselnému spracovaniu. Poriadne si skontrolujte byt ešte pred jeho zaplatením. Robíte to tak predsa aj s chlebom alebo zeleninou. Ak nemáte vedomosti čo všetko treba posúdiť, nechajte si byt skontrolovať odborníkovi, ten si často všimne rôzne nedostatky a dá vám objektívne argumenty na požadovanie opravy alebo na zľavu z ceny bytu (podrobnosti nájdete napríklad tu).


Zohľadniť treba aj cash flow. Neinvestujte všetky peniaze za byt v najlacnejšom prevedení s tým, že si postupne našetríte na kvalitnejšie materiály podľa vašich predstáv (opäť pracuje vaše podvedomie a tolerancia). Môžete dopadnúť zle - zadĺžení, zaúverovaní, s najlacnejším laminátom na podlahe, fóliovými dverami alebo kuchynskou linkou z výpredaja. Také bývanie nebude o nič lepšie ako byt v paneláku.

Neriaďte sa názormi stredného prúdu. Každý máme inú predstavu o štýle, spôsobe a kvalite bývania. Aj medzi súrodencami alebo veľmi blízkymi kamarátmi môžu byť značné rozdiely. Keď k tomu pridáme realitný brainwashing a rôzne amatérske články na internete o bývaní, ľahko sa môžete pri výbere bytu pomýliť. Napríklad nám sa stáva, že nás oslovia zákazníci s už vytipovaným bytom a pri bližšom rozhovore zistíme, že daný byt sa vôbec pre nich nehodí. Odporučíme im alternatívu a ich úprimné ďakujem je pre nás hodnotnejšou satisfakciou ako prijatá platba za naše služby.

Stále je v ponuke veľa toxických nehnuteľností, aj keď sú obalené sexi marketingom. Je škoda platiť za niečo, čo nie je postavené kvalitne. Byť v tomto prípade tolerantný, znamená podporovať lajdáctvo. A podporovať amatérstvo vašou 20-ročnou hypotékou asi nechcete.

Napokon otázka, ktorú môžete mať po prečítaní tohto článku na jazyku - je to všetko pekné, ale čo máme robiť, keď všetky byty majú chyby a to, čo chceme (+ za rozumnú cenu) jednoducho v ponuke nie je?
Odpoveď: oslovte serióznu realitnú kanceláriu a možno budete milo prekvapení. Nám sa veľmi často stáva, že ľudia nevidia - obrazne povedané - v lese žiadny pekný strom. Ale on tam je.


__________________________________________________________________________________________________

Nepestujeme zeleninu, nepredávame plavky. My sme stavební inžinieri.

Máme vzdelanie, prax a renomé. A máme aj slogan, ktorý nás charakterizuje:
Mať kvalitné bývanie - to nie je povinnosť. Je to možnosť. Je to naša ponuka.
__________________________________________________________________________________________________


>> Novší článok: 300 litrov
<< Starší článok: Výber zhotoviteľa rodinného domu - krok tretí

Chcete mať pohodlný prístup k seriálu Factum non Fabula?

Budeme vám posielať link na čerstvé vydania.
Je to zadarmo, žiadna cenzúra ani obťažujúca reklama vedľa textov.

Zadaním vášho e-mailu súhlasíte s uložením vašej e-mailovej adresy do našej databázy s cieľom zasielania nášho newslettra.


Fotogaléria