Ako realitný sektor miluje svoju prácu

Factum non Fabula

Dátum pridania: 18.08.2014

Ak má zisk 100% váhu pri definovaní úspechu, takmer vždy platí,
že väčšina zamestnancov prestane chodiť do práce rada.



Keď hudobný skladateľ komponuje skladbu, tak o každom takte partitúry stále premýšľa a možno sa mu o tom aj sníva. Keď spisovateľka píše román, tak sa aj načas odsťahuje na opustené miesto, aby sa mohla ponoriť do prúdu myšlienok a nebola ničím rušená. Fanúšik hokeja vie, že pán Jágr si dáva extra porciu samostatného tréningu, aj keď zvyšok mančaftu už dotrénoval. Títo ľudia majú niečo spoločné: milujú svoju prácu. A je to vidieť na výsledkoch ich práce, na ich diele.

Predávajúci, developeri či makléri klienta počas boomu marketingovo zdeptali a ten nezriedka kupoval nevhodné a nevyhovujúce byty, navyše chorobne draho. Prešla karanténna katarzia v podobe krízy a kupujúci sa pomaly lieči. Zaiste, stále ostáva veľa predajcov, ktorí účinne balamutia svojich klientov krátkozrakým obzorom o štandarde a kvalite bývania. To je však iba špička realitného ľadovca, ktorý dnes ukrýva o.i. aj 2 tisícky bratislavských ležiakov [1]. A to je problém. Vážny, sektorový. Niektorí developeri nás oslovujú ako smerovať ich projekty, čo na nich vylepšiť. Iní na bilbordoch tvrdia, že predávajú posledné byty, čo ale zďaleka nie je pravda. Táto skupina na strane ponuky vie, že okrem tých ležiakov má aj ďalší problém - ako uspieť s novými projektmi? Pochopili, že na to, aby sa dostali do hlbín červených čísel, im nemusia padnúť garáže.

Ďalšie riadky tohto textu neplatia unisono o všetkých, no viacerí sa v nich nájdu.

Značné percento „brandže“ frfle na zlú kondíciu stavebníctva. Architekti nemajú pre koho projektovať, developeri špekulujú čo by išlo a čo nie, zhotovitelia prepúšťajú alebo odpisujú straty, realitní makléri sa vracajú na svoje pôvodné miesta učiteľov, sociológov, taxikárov a stavbárske vydavateľstvá žobronia pri predaji reklamy, aby vôbec prežili. Na mnohé extra / špica / top konferencie sa prídu ukázať akože lídri stavebníctva a uvedú na nich bezobsažné frázy dúfajúc, že v zákulisí niečo „poriešia“. Každoročne pribudne 5-6 víťazov v zdevalvovaných súťažiach, v ktorých sa volí naj inžinier, naj stavba a karavána ide ďalej. Trh sa v čase boomu prehrial a dnes niektorí lídri aj nelídri nechápu, prečo to nejde ako kedysi. Motajú sa v kruhu a chceli by mať hneď všetko; zabúdajú ale, že ani taká Joanne Rowlingová nedosiahla úspech za pol roka. My v Perfect Home sme iba radi, že do tej prestížnej kasty „lídrov“ nepatríme. A to isté si možno hovoria aj ďalší podnikatelia v stavebníctve a realitách, ktorí rozumejú pojmom ako odbornosť, férovosť a trvalo udržateľný rozvoj.

Pozrime sa teraz bližšie na tú „lásku k práci“ z pohľadu remeselného spracovania. Latka kvalitatívnej miery remeselnej zručnosti a zanietenia nie je vždy v adekvátnej výške. Vidíme to v našej dennej praxi, keď na stavbách registrujeme rôzne nedostatky a riziká. Zhotoviteľov nabádame k opravám, resp. kupujúcim dávame objektívny argument na zľavu z predajnej ceny bytov. Smutný pohľad nastáva, keď sa chyba neodstráni, a iba sa kamufluje s cieľom zľahčiť si prácu a oklamať kupujúceho. Toto je jav, s ktorým sa stretávame často a je to ukážka remeselného aj manažérskeho lajdáctva v stavebníctve. Je to dôkaz, koľko ľudí v tomto sektore nemá svoju prácu rado. V prípade zhotoviteľov sa aj dnes stáva, že mnohých „remeselníkov“ pozbiera dodávateľ stavby večer štýlom: Jano, Fero, Lojzo - príďte mi zajtra obložiť kúpeľne (namontovať okná, vymaľovať, ...) dám Vám 5 € na hodinu a večer fľašu k tomu. Z opačného pólu prenikli na verejnosť informácie, kedy vyučení, slušní a zdatní remeselníci za svoju prácu dlhé mesiace nedostávajú plat. A to pracujú pre tzv. stabilné a renomované stavebné giganty. Možno mať potom rád svoju prácu? Aký výsledok možno potom očakávať? Analogicky by sa dali uviesť príklady o tupo vystupujúcich realitných maklérkach s ostrým dekoltom, tápajúcich developeroch, bohémskych architektoch či balastných analytikoch, ktorí odporúčajú práve teraz brať hypotéku, lebo také nízke úroky určite už nikdy nebudú. Dovolíme si napísať, že niektorí z nich si ani neuvedomujú, že pracujú nekvalitne. A nie je ich, žiaľ, málo.

Cieľom podnikania je zisk, avšak tento faktor by nemal byť modlou. Nemožno opomínať zákaznícku spokojnosť, etiku, plnenie záväzkov voči obchodným partnerom, rozvoj brandingu a ďalšie. Ak má zisk 100% váhu pri definovaní úspechu, takmer vždy platí, že väčšina zamestnancov prestane chodiť do práce rada. Spokojní budú iba tí, pre ktorých sú peniaze jediná zmysluplná méta pozemského bytia. V pozemnom staviteľstve sa výsledok potom prejaví v podobe nekvalitných bytov a domov.

Aj my realizujeme stavebné práce, aj nám sa vyskytli nedostatky. No nikdy to neboli chyby z povahy odfláknutej roboty. Nikdy sme sa nemuseli hanbiť, že by sme nemali radi svoju prácu. My sme malá firma, ktorá nemá silu stavebný trh významne meniť, ale podnety, s ktorými sa od našich klientov zoznamujeme, dávajú tušiť, že firmy, v ktorých ľudia nemajú radi svoju prácu, budú mať problém. Model referencií sa začína zakoreňovať aj u nás. Treba totiž rozlišovať konexie a renomé. Myslíme si, že záujemcovia o rezidenčné novostavby si budú dôkladnejšie overovať bonitu a kredit projektanta, developera a zhotoviteľa. Ľudia nie sú hlúpi. Ak sa dali nachytať v dobe boomu a investovali do nešťastných bytov, druhý krát budú prezieravejší.

Nám sa ukazuje, že bolo správne stavať na pilieroch odbornosti a férovosti, a nie na ROA, EBITDA či stratégii orientovanej na maximalizáciu tržieb. Našťastie, ani zďaleka nie sme na trhu jediní, kto má na zreteli najprv klienta. Týmto firmám sa relatívne darí aj v časoch ekonomickej recesie. Keďže počas konjunktúry vysoko neskáču, v recesii hlboko nepadajú. Snažíme sa ich spoznávať, s niektorými spolupracujeme a mnohé sú našou konkurenciou. Je to svet gentlemenských dohovorov a odbornosti. Je to svet radosti chodiť do práce.

Niektorí z tých druhých lamentujú, agitujú, krachujú a nechápu. Blúdia v manažérskych rozhodnutiach, utápajú zdroje v chaotickom lobbingu a už vyše troch rokov sa nechávajú počuť, akým náročným obdobím prechádzajú. Je to až trápne, ako sa mediálne na sprofanovanej otázke novinárov „Ako zvládate krízu?“ ventilujú a lížu si rany. V skutočnosti sú to iba slabí manažéri na relatívne silných postoch. A keď ich vymenia, tak sa od nového kandidáta očakávajú opäť konexie, a nie renomé. Tieto firmy/jednotlivci veria, že kombinácia konexie + konjunkcia ich zachráni a vráti na pôvodné pozície. Áno, na tejto diagnóze síce funguje slovenské stavebníctvo, ale nie je to správna rovnica. A neplatí ani v športe a umení. Rowlingová s Jágrom vedia o tom svoje.

Záverom treba uviesť, že doba nie je o nič lepšia, ale - a to teraz mnohí nestrávia - ani horšia, ako bola v čase realitného klondajku. Problémy na realitnom trhu totiž vznikajú vtedy, keď zainteresovaní nemajú adekvátne vzdelanie a prax, nemajú radi svoju prácu a primárne sledujú neprimerané finančné ciele. Rozdiel je iba v tom, že počas konjunkcie sa manažérske chyby prejavia neskôr. Keď sa z počmáraného zbohatlíka stane developer, keď sa zo snívajúceho projektanta stane autor diela, keď sa majiteľ cukrárne rozhodne zatvoriť a otvorí si murársku firmu, keď sa nezamestnaný ráno zobudí a večer je už realitným maklérom. Každý z nich by chcel byť metaforický Jágr, lenže bez toho odborného vzdelania, dostatočne dlhej praxe a najmä zanietenia to nepôjde.

Spoluprácou a podporovaním férových firiem môžeme všetci prispieť k vytesňovaniu nekvality a rozvoju fair-trade v oblasti realít a bývania. Pre mnohých sú to neaplikovateľné kecy s deštrukčným dopadom na podnikovú súvahu a ústup z pozícií (čo je pre nich nemysliteľné, lebo akcionári, lebo zabehané maniere, lebo medveď, ...), pre niektorých smer ku konkurenčnej výhode a snáď sa nájdu aj takí, ktorí si povedia V našej firme to vidíme obdobne a možno aj preto kolegovia chodia do práce radi.


[1] Zdroj: SlovReal Invest konferencia - Reality 2014, panelová diskusia, CONECO, 28.3.2014

Ing. Jozef Vinjak
Perfect Home, s.r.o.

__________________________________________________________________________________________________

Nepestujeme zeleninu, nepredávame plavky. My sme stavební inžinieri.

Máme vzdelanie, prax a renomé. A máme aj slogan, ktorý nás charakterizuje:
Mať kvalitné bývanie - to nie je povinnosť. Je to možnosť. Je to naša ponuka.
__________________________________________________________________________________________________


>> Novší článok: Dobrý, lepší, toxický
<< Starší článok: Výborná správa od Ernst & Young

Chcete mať pohodlný prístup k seriálu Factum non Fabula?

Budeme vám posielať link na čerstvé vydania.
Je to zadarmo, žiadna cenzúra ani obťažujúca reklama vedľa textov.

Zadaním vášho e-mailu súhlasíte s uložením vašej e-mailovej adresy do našej databázy s cieľom zasielania nášho newslettra.