Metro

Factum non Fabula

Dátum pridania: 3.10.2018

Ak raz niečo zverejníte na internete, zostane to tam údajne naveky. Dnes tento predpoklad využijem, aby nezanikol môj výkrik do tmy s názvom Bratislavské metro.

Je dobré poznať čo, kto a kedy v stavebníctve postavil alebo povedal. Nezmysel typu lanovka cez Dunaj je pre mňa ukážkou, že ľudia stojaci za týmto „projektom“, nebudú môcť nikdy byť mojim partnerom na primeranej úrovni. Stále ostanú zabrzdení vo svojom monokulárnom svete developerskej prázdnoty.

Aj keď mojou parketou sú pozemné stavby, dnes sa vyjadrím k myšlienke bratislavského metra, čo je spolu s mostami či tunelmi inžinierska stavba.

Do Bratislavy chodím z pracovných dôvodov často. Za ostatných päť-šesť rokov ekonomickej konjunkcie prepáslo toto mesto ďalšiu príležitosť na jediné riešenie úbohej dopravnej situácie. Všímam si, ako sa doprava zahusťuje, zápchy sú už aj tam, kde nebývali, čaká sa aj cez víkendy. Hromadná doprava – v porovnaní s Viedňou či Prahou – funguje veľmi slabo a mesto, VÚC a štát sa krútia v myopických návrhoch na zvyšovanie kvality života v ňom.

Zverejňujú sa návrhy, ktoré - ani nie po dekáde od ich prípadnej realizácie - budú nedostatočné. Hovorí sa o preferencii koľajovej dopravy, budovaní a predlžovaní trás električiek, P+R, avšak jediné správne riešenie si takmer nikto netrúfne povedať nahlas. Tým riešením je metro.


Moskovské metro - interiér stanice Komsomolskaja Zdroj: weheart.moscow

Existuje viacero námietok, prečo Bratislava nemôže (nie je schopná) mať metro. Serióznych dôvodov je zhruba pätnásť (od legislatívnych obštrukcií, cez faktory urbanizmu, končiac pri financiách). Ich spoločným menovateľom je nezáujem investovať do niečoho, z čoho nemožno profitovať ihneď. Prípadne, povedané viac po lopate, z čoho sa nedá kradnúť ihneď. Všetky námietky sa dajú ale prekonať.

Už v r. 2003 som si myslel, že jediné dlhodobé riešenie je metro. Odvšadiaľ som počúval: Ty sa tomu nerozumieš... Uplynulo 15 rokov a dnes konzistentne zotrvávam na rovnakom názore. Bratislavská doprava trpí rakovinou, samozvaní liečitelia v komunálnej a čiastočne celoštátnej politike, podporovaní lobistickými lúzrami, prezentujú kozmetické nápady typu električka do Petržalky, Vrakune, Devínskej či Vajnôr, namiesto radikálneho a jediného optimálneho riešenia s ohľadom na rozvoj tohto mesta.

Kozmetické riešenia nebudú Bratislave o ďalších 15 rokov stačiť na to, aby hockto mohol potom povedať, že v tomto meste doprava funguje (mestská, prímestská, prípadne tranzitná).


Docklands Light Railway, oblasť Canary Wharf Foto: Sam Rankin

Netvrdím, že toto mesto má mať krajšie stanice metra ako sú v Moskve a nezatracujem povrchové profily s automatizovanou obsluhou typu londýnsky DLR. Odmietam však ekonomické pseudoargumenty, že pokiaľ sa metro nezačalo stavať za socializmu, teraz by to bola ekonomická samovražda.

Jedinou otázkou je, kto by mal výstavbu metra financovať (a po rokoch z nej mohol profitovať). K dnešnému dňu je (pre mňa) správnou odpoveďou konzorcium slovenských finančných skupín. Vôbec by mi nevadilo, keby názvy staníc či liniek niesli ich mená.

Slovo developerstvo znamená rozvoj. Postavenie budov je developerstvo malého významu. Postavenie dopravnej kostry hlavného mesta štátu je príspevok pre celú krajinu, odkaz pre potomkov a vážna vec. Je to skutočné developerstvo.

V tomto texte som neponúkol žiadne odborné argumenty. Tie mám ale pripravené na profesionálnu diskusiu s relevantnými pánmi na túto tému (ide o okruh 5-6 osôb). Bratislavské metro nie je utópia. Tou je myslieť si, že smiešny magistrát so zastupiteľstvom vyriešia bratislavskú dopravu prostredníctvom električiek.

PS 1: V Prahe čochvíľa začnú budovať už štvrtú linku metra...
PS 2: V aktuálnej predvolebnej komunálnej hystérii zvažuje myšlienku metra (aj to vo veľmi diétnej forme) iba jeden relevantný kandidát. Fenotyp malomeštiactva je naprieč kandidátmi na primátora zreteľne prítomný.



Ing. Jozef Ilčík
konateľ a odborný garant
Perfect Home, s. r. o.


>> Novší článok: Ako kritizovať stavby
<< Starší článok: Niekoľko poznámok k dozornej činnosti na pozemných stavbách

Chcete mať pohodlný prístup k seriálu Factum non Fabula?

Budeme vám posielať link na čerstvé vydania.
Je to zadarmo, žiadna cenzúra ani obťažujúca reklama vedľa textov.

Zadaním vášho e-mailu súhlasíte s uložením vašej e-mailovej adresy do našej databázy s cieľom zasielania nášho newslettra.


Fotogaléria